پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 110 - ( بهار 1401(اردیبهشت)، 1401 )                   جلد 21 شماره 110 صفحات 382-367 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khatibzadeh N, dortag F, Sabet M, bagheri N. (2022). Compare the effect of social cognitive training & coaching on moral behavior in girl students of high/secondary schoolhool. Journal of Psychological Science. 21(110), : 9 doi:10.52547/JPS.21.110.367
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1446-fa.html
خطیب زاده ناهید، درتاج فریبرز، ثابت مهرداد، باقری نسرین. مقایسه تأثیر آموزش شناختی - اجتماعی و مربی گری بر رفتار اخلاقی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (110) :382-367 10.52547/JPS.21.110.367

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1446-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، mehrdadsabet@yahoo.com
چکیده:   (1063 مشاهده)
زمینه: رفتار اخلاقی به مجموعه رفتارهای مورد پذیرش جامعه که می ­تواند درونی و بیرونی و یا مربوط به دیگران باشد اشاره دارد. تحقیقات نشان داده که آموزش شناختی - اجتماعی در ارتقا رفتار اخلاقی دانش ­آموزان تأثیر داشته، همچنین مربی ­گری نیز با توانمندسازی افراد بر این رفتار مؤثر نشان داد. با این حال در زمینه مقایسه تأثیر این دو بر رفتار اخلاقی دانش‌آموزان شکاف تحقیقاتی وجود داشت.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش شناختی - اجتماعی و مربی ­گری بر رفتار اخلاقی در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم به اجرا درآمد.
روش: روش پژوهش نیمه ­آزمایشی از نوع پیش ­آزمون – پس ­آزمون با گروه در لیست انتظار همراه با پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم در حال اشتغال به تحصیل در منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. نمونه پژوهش حاضر شامل 45 نفر (برای هر گروه 15 نفر؛ یعنی 15 نفر در گروه آزمایشی 1، یعنی 15 نفر در گروه آزمایشی 2 و 15 نفر نیز در گروه در لیست انتظار) بود. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد. ابزار پژوهش شامل سیاهه رفتار اخلاقی توسط ثابت، دلاور، پاشا شریفی و خوش ­نویسان (1394) و بسته آموزشی مربی گری بازرگان (1397) شامل 8 جلسه 45 دقیقه ای) و شناختی - اجتماعی آن ورنون، ترجمه فیروزبخت (1395) شامل 9 جلسه 45 دقیقه ­ای بود، آموزش در مدرسه به اجرا درآمد و داده ­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته تجزیه و تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که دو شیوه آموزش شناختی - اجتماعی و آموزش مربی­ گری بر نمرات رفتار اخلاقی در پس ­آزمون اثر معنی ­دار دارد. اثر گروه با توجه به سطوح زمان اندازه­ گیری متفاوت است. مداخله آزمایشی منجر به تغییراتی در گروه آزمایش شده که 0/38 کل تغییرات ناشی از عمل آزمایشی بوده است (0/01 p<). با توجه به این‌که میانگین گروه آموزش شناختی - اجتماعی از گروه مربی ­گری بیشتر بوده است، بنابراین آموزش شناختی اجتماعی در افزایش رفتار اخلاقی دانش­ آموزان مؤثرتر بوده است.
نتیجه‌گیری: می ­توان به این نتیجه رسید که با دو روش آموزش شناختی اجتماعی و مربی ­گری، می­ توان رفتار اخلاقی را در دانش ­آموزان افزایش داد و استفاده از این دو شیوه آموزشی در برنامه ­های تحصیلی دانش­ آموزان ضرورت دارد
شماره‌ی مقاله: 9
متن کامل [PDF 1007 kb]   (476 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/22 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار: 1401/1/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)