پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 116 - ( پاییز 1401(آبان)، 1401 )                   جلد 21 شماره 116 صفحات 1630-1613 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

veisiy N, Arjmandnia A A, Vakili S, Gholamali Lavasani M. (2022). The effect of training emotional self-regulation strategies on social competence, academic performance and behavioral problems of students with learning disabilities with comorbidity of attention deficit / hyperactivity disorder. Journal of Psychological Science. 21(116), 1613-1630. doi:10.52547/JPS.21.116.1613
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1632-fa.html
ویسی نصرالله، ارجمند نیا علی اکبر، وکیلی سمیرا، غلامعلی لواسانی مسعود. تأثیر آموزش خودنظم جویی هیجانی بر شایستگی اجتماعی، عملکرد تحصیلی و مشکلات رفتاری دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری با همبودی نارسایی توجه / بیش فعالی مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (116) :1630-1613 10.52547/JPS.21.116.1613

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1632-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی‌ و آموزش کودکان استثنایی‌، دانشکده روانشناسی‌ و علوم تربیتی‌، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، arjmandnia@ut.ac.ir
چکیده:   (1258 مشاهده)
زمینه: تحقیقات نشان داده است، آموزش خودنظم ­جویی هیجانی در افزایش سلامت هیجانی، شایستگی اجتماعی، عملکرد تحصیلی و مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری همبودی کمبود توجه / فزون­ کنشی مؤثر بوده است. اما در زمینه کاربرد این آموزش ­ها در جامعه مورد تحقیق شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودنظم­ جویی هیجانی بر شایستگی اجتماعی، عملکرد تحصیلی و مشکلات رفتاری دانش ­آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری با همبودی نارسایی توجه / بیش ­فعالی انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر، شبه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر پایه های چهارم، پنجم و ششم مراکز دولتی اختلالات یادگیری منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 99-98 بود، که از بین این افراد تعداد 70 نفر با توجه به ملاک­ های ورود و خروج انتخاب و سپس در غربالگری ثانویه با استفاده از فرم مصاحبه بالینی تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. به منظور گردآوری داده­ ها از مقیاس‌های بهزیستی ذهنی داینر (1985)، ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ زو و جی (2012) و چک لیست رفتاری کودک آخنباخ (1991) استفاده شد. در طی فرآیند مداخله گروه آزمایش برنامه آموزش تنظیم هیجان (آلن، 2009) و گروه گواه، برنامه آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن ­آگاهی (کابات زین، 2003) را به مدت 8 جلسه دریافت کردند. تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تک متغیری انجام شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد گروه دریافت ­کننده برنامه آموزشی خودنظم ­جویی هیجانی نسبت به گروه گواه افزایش معناداری در بهزیستی ذهنی والدین، شایستگی اجتماعی و عملکرد تحصیلی و کاهش معناداری در مشکلات رفتاری نشان دادند (0/001 P<).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان گفت که خودتنظیمی هیجانی بر شایستگی اجتماعی، عملکرد تحصیلی و مشکلات رفتاری دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری با همبودی اختلال نقص توجه / بیش ­فعالی مؤثر است.
متن کامل [PDF 1201 kb]   (640 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/16 | پذیرش: 1401/8/10 | انتشار: 1401/8/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)