استادیار، گروه روانشناسی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران. ، t.aghajani2014@gmail.com
چکیده: (623 مشاهده)
زمینه: اهمال کاری تحصیلی به عنوان یک مسئله آموزشی همۀ ابعاد سیستم آموزشی را تحت تأثیر قرار میدهد. دانشجویان اهمالکار در سایر جنبه های روانشناختی، مشکلاتی را تجربه میکنند. ادبیات پژوهش حاضر اگرچه به اهمال کاری تحصیلی پرداخته است، اما متغیرهای تأثیرگذاری مانند اضطراب تحصیلی و مسئولیتپذیری اجتماعی مورد غفلت واقع شدهاند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مدل معادلات ساختاری تبیین اهمالکاری تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و مسئولیتپذیری اجتماعی با نقش واسطهای اضطراب تحصیلی انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به شیوۀ مدلسازی معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از بین آنها 350 نفر به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی (سولومون و روتبلام، 1984)، اضطراب پیشرفت تحصیلی (آلپرت و هابر، 1960)، ادراک از محیط یادگیری (راف و همکاران، 2001) و مسئولیتپذیری (کردلو، 1393) را تکمیل کردند. تحلیل دادهها با استفاده از روشهای همبستگی پیرسون، مدلسازی معادلات ساختاری و با کمک نرمافزارهای SPSS-19 و AMOS-20 انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد متغیر ادراک از محیط یادگیری (0/35- و 0/21-)، مسئولیتپذیری (0/22- و 0/13-) اثرات مستقیم و معنیداری به ترتیب بر اهمالکاری تحصیلی و اضطراب تحصیلی داشتند (0/05 >p). همچنین اضطراب تحصیلی (0/27) بر اهمالکاری تحصیلی اثر مستقیم و معنیداری داشت (0/01 >p). همچنین نتایج نشان داد که دو متغیر ادراک از محیط یادگیری (0/13-) و مسئولیتپذیری (0/12-) به واسطۀ اضطراب تحصیلی، اثر غیرمستقیم و معنیداری بر اهمالکاری تحصیلی داشتند.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، هر سه متغیر اضطراب تحصیلی، ادراک از محیط یادگیری و مسئولیتپذیری اثرات مستقیم و غیرمستقیم معنیداری بر اهمالکاری تحصیلی داشتند. این مدل نشان داد می تواند مدل مناسبی برای کاهش اهمالکاری تحصیلی و اضطراب تحصیلی و تقویت محیطهای یادگیری و مسئولیتپذیری دانشجویان باشد. همچنین انجام پژوهش های بیشتر با حجم نمونههای بزرگتر می تواند مفید باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/6/10 | پذیرش: 1401/8/13 | انتشار: 1402/7/10
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |