پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 127 - ( پاییز 1402(مهر)، 1402 )                   جلد 22 شماره 127 صفحات 1396-1375 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zargarnataj S T, aghajani T, jadidi M. (2023). Evaluation of structural equation model explaining academic procrastination based on perception of learning environment and social responsibility with the mediating role of academic anxiety. Journal of Psychological Science. 22(127), 1375-1396. doi:10.52547/JPS.22.127.1375
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1809-fa.html
زرگرنتاج سیده طاهره، آقاجانی طهمورث، جدیدی محسن. ارزیابی مدل معادلات ساختاری تبیین اهمال‌کاری تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی با نقش واسطه‌ای اضطراب تحصیلی مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (127) :1396-1375 10.52547/JPS.22.127.1375

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1809-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران. ، t.aghajani2014@gmail.com
چکیده:   (623 مشاهده)
زمینه: اهمال ­کاری تحصیلی به عنوان یک مسئله آموزشی همۀ ابعاد سیستم آموزشی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. دانشجویان اهمال‌کار در سایر جنبه ­های روانشناختی، مشکلاتی را تجربه می‌کنند. ادبیات پژوهش حاضر اگرچه به اهمال­ کاری تحصیلی پرداخته است، اما متغیرهای تأثیرگذاری مانند اضطراب تحصیلی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی مورد غفلت واقع شده‌اند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مدل معادلات ساختاری تبیین اهمال‌کاری تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی با نقش واسطه‌ای اضطراب تحصیلی انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به شیوۀ مدل‌سازی معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از بین آن‌ها 350 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه‌های اهمال‌کاری تحصیلی (سولومون و روتبلام، 1984)، اضطراب پیشرفت تحصیلی (آلپرت و هابر، 1960)، ادراک از محیط یادگیری (راف و همکاران، 2001) و مسئولیت‌پذیری (کردلو، 1393) را تکمیل کردند. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های همبستگی پیرسون، مدل‌سازی معادلات ساختاری و با کمک نرم‌افزارهای SPSS-19 و AMOS-20 انجام شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد متغیر ادراک از محیط یادگیری (0/35- و 0/21-)، مسئولیت‌پذیری (0/22- و 0/13-) اثرات مستقیم و معنی‌داری به ترتیب بر اهمال‌کاری تحصیلی و اضطراب تحصیلی داشتند (0/05 >p). هم‌چنین اضطراب تحصیلی (0/27) بر اهمال‌کاری تحصیلی اثر مستقیم و معنی‌داری داشت (0/01 >p). همچنین نتایج نشان داد که دو متغیر ادراک از محیط یادگیری (0/13-) و مسئولیت‌پذیری (0/12-) به واسطۀ اضطراب تحصیلی، اثر غیرمستقیم و معنی‌داری بر اهمال‌کاری تحصیلی داشتند.
نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، هر سه متغیر اضطراب تحصیلی، ادراک از محیط یادگیری و مسئولیت‌پذیری اثرات مستقیم و غیرمستقیم معنی‌داری بر اهمال‌کاری تحصیلی داشتند. این مدل نشان داد می ­تواند مدل مناسبی برای کاهش اهمال‌کاری تحصیلی و اضطراب تحصیلی و تقویت محیط‌های یادگیری و مسئولیت‌پذیری دانشجویان باشد. هم‌چنین انجام پژوهش­ های بیشتر با حجم نمونه­های بزرگ‌تر می ­تواند مفید باشد.
متن کامل [PDF 1351 kb]   (286 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/10 | پذیرش: 1401/8/13 | انتشار: 1402/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)