پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 129 - ( پاییز 1402(آذر)، 1402 )                   جلد 22 شماره 129 صفحات 1906-1889 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Halabisaz H, mohammadzadeh A, Rezaei A. (2023). The comparison of moral intelligence, emotional intelligence and social intelligence between students of multi-grade and one-grade classes. Journal of Psychological Science. 22(129), 1889-1906. doi:10.52547/JPS.22.129.1889
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1995-fa.html
حلبی ساز حسن، محمدزاده علی، رضایی اکبر. مقایسۀ‌ هوش اخلاقی، هوش هیجانی و هوش اجتماعی در دانش‌آموزان کلاس‌های تک‌پایه و چندپایه مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (129) :1906-1889 10.52547/JPS.22.129.1889

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1995-fa.html


کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، تبریز، ایران. ، HASSANHALABISAZ7@GMAIL.COM
چکیده:   (616 مشاهده)
 زمینه: کلاس‌های چندپایه که در آن­ ها یک معلم مسئولیت تدریس به فراگیران در پایه‌های مختلف تحصیلی را دارد، شیوه‌ای برای ایجاد دسترسی بیشتر کودکان روستایی به آموزش است. با وجود اثرات منفی این نوع آموزش مانند توجه کمتر به نیازهای فردی فراگیران، پژوهش‌های اندکی به افزایش مهارت‌های اجتماعی فراگیران، غنی‌تر بودن محیط آموزشی، مشارکت اجتماعی بهتر و رشد حرمت خود اشاره دارد. یکی از زمینه‌های برطرف کنندۀ این تناقض، مقایسۀ هوش‌های چندگانه در دانش‌آموزان چندپایه و تک پایه است، اما در پیشینه پژوهشی مربوطه شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه‌ هوش اخلاقی، هوش هیجانی و هوش اجتماعی در دانش‌آموزان کلاس‌های تک‌پایه و چندپایه انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر، توصیفی از نوع علّی - مقایسه‌ای بود. جامعه‌ آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان تک پایه و چندپایه شهرستان خداآفرین در سال تحصیلی 1401-1400 بود که در پایه‌ ششم ابتدایی مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعیین شد (239 نفر) و سپس نمونه‌گیری در سه سطح خوشه‌ای، طبقه‌ای و تصادفی ساده انجام شد. بدین ترتیب برای تعیین نمونه‌ای از دانش‌آموزان تک‌پایه از میان مدارس تک‌پایه‌ شهرستان خداآفرین، چند مدرسه به صورت تصادفی انتخاب گردید. همچنین از میان مدارس روستایی چندپایه نیز چند مدرسه به قید قرعه به صورت تصادفی انتخاب شد. سپس با توجه به حجم هر کدام از طبقات (تک پایه و چندپایه) در جامعه آماری، در مجموع ۲۳۹ دانش‌آموز (147 دانش‌آموز تک­پایه و 92 دانش‌آموز چندپایه) به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های هوش هیجانی (شوت و همکاران، 1998)، هوش اخلاقی (لنیک و کیل،2005) و هوش اجتماعی ترومسو (سیلورا و همکاران، 2001) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها نیز از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری و نرم‌افزار SPSS26 استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد دانش‌آموزان کلاس‌های چندپایه در هر سه متغیر هوش هیجانی، هوش اخلاقی و هوش اجتماعی میانگین نمرات بالاتری را کسب کرده‌اند، اما این تفاوت در خصوص نمرات هوش اخلاقی معنی‌دار نبود (05/0 P>) اما در مورد هوش هیجانی و هوش اجتماعی معنی‌دار بود (05/0 P<).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های به دست آمده، به نظر می‌رسد دانش‌آموزان کلاس‌های چندپایه به علت تعاملات بیشتر و غنی‌تر در محیط آموزشی نسبت به دانش‌آموزان کلاس‌های تک­پایه از هوش هیجانی و اجتماعی بالاتری برخوردار هستند. با توجه انجام این پژوهش در یک منطقه جفرافیایی خاص و دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی، تکرار آزمایش در گروه‌های دیگر و نمونه­های بیشتر پیشنهاد می‌شود.
متن کامل [PDF 1196 kb]   (324 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/1/10 | پذیرش: 1402/3/16 | انتشار: 1402/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)