پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 130 - ( زمستان 1402(دی)، 1402 )                   جلد 22 شماره 130 صفحات 2024-2005 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Razaghi S, havasi soomar N, mansoobifar M, tahmouresi N. (2023). Comparison of the efficacy of cognitive-behavioral and emotion-focused therapies on social anxiety and emotional regulation of music students. Journal of Psychological Science. 22(130), 2005-2024. doi:10.52547/JPS.22.130.2005
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2019-fa.html
رزاقی شکوفه، هواسی سومار ناهید، منصوبی فر محسن، طهمورسی نیلوفر. مقایسۀ اثربخشی درمان‌های شناختی-رفتاری و هیجان ‌مدار بر اضطراب اجتماعی و نظم جویی هیجانی دانشجویان موسیقی مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (130) :2024-2005 10.52547/JPS.22.130.2005

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2019-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. ، havassi.n2020@gmail.com
چکیده:   (354 مشاهده)
زمینه: مطالعات نشان داده است، اضطراب اجتماعی شیوع بالایی در میان دانشجویان دارد. برخی پژوهش‌ها یکی از عوامل مرتبط با اضطراب اجتماعی را دشواری در نظم­ جویی هیجانی معرفی کرده‌اند. اضطراب اجتماعی و دشواری در نظم‌جویی هیجانی نه تنها منجر به کاهش دستاوردهای تحصیلی دانشجویان می‌شود، بلکه می‌تواند سایر ابعاد روانی و اجتماعی زندگی آن ­ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد. تاکنون پژوهشی که اثربخشی دو نوع درمان شناختی-رفتاری و هیجان­مدار را در کاهش علائم اضطراب اجتماعی و بهبود نظم­ ‌جویی هیجانی دانشجویان مورد بررسی قرار دهد، انجام نشده است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی دو نوع درمان شناختی-رفتاری و هیجان­مدار بر اضطراب اجتماعی و نظم ­‌جویی هیجانی دانشجویان موسیقی دانشگاه هنر انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر نیمه ­آزمایشی، از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان دورۀ کارشناسی رشته موسیقی مراجعه ­کننده به مرکز مشاوره دانشگاه هنر شهر تهران در سال 1399 بود. از این جامعه آماری، تعداد 45 نفر به شیوۀ هدفمند از نوع در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی ساده در سه گروه 15 نفری (درمان شناختی-رفتاری، درمان هیجان­ ‌مدار و گواه) گمارده شدند. در جلسات مداخلۀ درمان شناختی-رفتاری از پروتکل درمان شناختی-رفتاری (داودی، منشئی، گل‌پرور، 1398) و در جلسات مداخلۀ درمان هیجان‌مدار از پروتکل درمانی جانسون (2004) و برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس اضطراب اجتماعی (کانور و همکاران،2000) و پرسشنامه تنظیم هیجان (گرانفسکی، کرایچ و اسپاینهون، 2002) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها نیز از تحلیل کوواریانس و نرم‌افزار SPSS26 استفاده شد.
یافته­ ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد هر دو نوع درمان شناختی-رفتاری و هیجان­مدار بر کاهش علائم اضطراب اجتماعی و بهبود توانایی نظم‌جویی هیجانی دانشجوبان مؤثر بوده‌اند، اما درمان شناختی-رفتاری در کاهش علائم اضطراب اجتماعی و درمان هیجان ­مدار در بهبود نظم­ جویی هیجانی اثربخشی بیشتری را نشان دادند (0/01 >P).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت، هر دو نوع درمان شناختی-رفتاری و هیجان ­مدار در کاهش علائم اضطراب اجتماعی و بهبود نظم­ جویی هیجانی دانشجویان مؤثر بودند، اما در زمینۀ مشکلاتی که افکار و جنبه شناختی زمینه ­ساز آن ­ها است، درمان شناختی-رفتاری اثربخشی بیشتری دارد و در زمینۀ مشکلاتی که بیشتر عامل هیجان در آن ­ها مطرح است، درمان هیجان­ مدار کارایی و اثربخشی بیشتری دارد.

 
متن کامل [PDF 1272 kb]   (314 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/11 | پذیرش: 1402/4/15 | انتشار: 1402/9/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)