استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. ، havassi.n2020@gmail.com
چکیده: (354 مشاهده)
زمینه: مطالعات نشان داده است، اضطراب اجتماعی شیوع بالایی در میان دانشجویان دارد. برخی پژوهشها یکی از عوامل مرتبط با اضطراب اجتماعی را دشواری در نظم جویی هیجانی معرفی کردهاند. اضطراب اجتماعی و دشواری در نظمجویی هیجانی نه تنها منجر به کاهش دستاوردهای تحصیلی دانشجویان میشود، بلکه میتواند سایر ابعاد روانی و اجتماعی زندگی آن ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد. تاکنون پژوهشی که اثربخشی دو نوع درمان شناختی-رفتاری و هیجانمدار را در کاهش علائم اضطراب اجتماعی و بهبود نظم جویی هیجانی دانشجویان مورد بررسی قرار دهد، انجام نشده است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی دو نوع درمان شناختی-رفتاری و هیجانمدار بر اضطراب اجتماعی و نظم جویی هیجانی دانشجویان موسیقی دانشگاه هنر انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان دورۀ کارشناسی رشته موسیقی مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه هنر شهر تهران در سال 1399 بود. از این جامعه آماری، تعداد 45 نفر به شیوۀ هدفمند از نوع در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی ساده در سه گروه 15 نفری (درمان شناختی-رفتاری، درمان هیجان مدار و گواه) گمارده شدند. در جلسات مداخلۀ درمان شناختی-رفتاری از پروتکل درمان شناختی-رفتاری (داودی، منشئی، گلپرور، 1398) و در جلسات مداخلۀ درمان هیجانمدار از پروتکل درمانی جانسون (2004) و برای جمعآوری دادهها از مقیاس اضطراب اجتماعی (کانور و همکاران،2000) و پرسشنامه تنظیم هیجان (گرانفسکی، کرایچ و اسپاینهون، 2002) استفاده شد. برای تحلیل دادهها نیز از تحلیل کوواریانس و نرمافزار SPSS26 استفاده شد.
یافته ها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد هر دو نوع درمان شناختی-رفتاری و هیجانمدار بر کاهش علائم اضطراب اجتماعی و بهبود توانایی نظمجویی هیجانی دانشجوبان مؤثر بودهاند، اما درمان شناختی-رفتاری در کاهش علائم اضطراب اجتماعی و درمان هیجان مدار در بهبود نظم جویی هیجانی اثربخشی بیشتری را نشان دادند (0/01 >P).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت، هر دو نوع درمان شناختی-رفتاری و هیجان مدار در کاهش علائم اضطراب اجتماعی و بهبود نظم جویی هیجانی دانشجویان مؤثر بودند، اما در زمینۀ مشکلاتی که افکار و جنبه شناختی زمینه ساز آن ها است، درمان شناختی-رفتاری اثربخشی بیشتری دارد و در زمینۀ مشکلاتی که بیشتر عامل هیجان در آن ها مطرح است، درمان هیجان مدار کارایی و اثربخشی بیشتری دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/2/11 | پذیرش: 1402/4/15 | انتشار: 1402/9/29
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |