پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 135 - ( بهار 1403(خرداد)، 1403 )                   جلد 23 شماره 135 صفحات 738-729 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kalantari hormozinezhad I, barkat G, javan mard M. (2024). Formulating a model for physical development to enhance the psychosocial atmosphere of secondary schools. Journal of Psychological Science. 23(135), 729-738. doi:10.52547/JPS.23.135.729
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2116-fa.html
کلانترهرمزی نژاد ایرج، برکت غلامحسین، جوانمردی منوچهر. تدوین الگوی توسعه فیزیکی برای بهبود جو روانشناختی مدارس متوسطه دوم مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (135) :738-729 10.52547/JPS.23.135.729

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2116-fa.html


دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. ، dehlidena@yahoo.com
چکیده:   (129 مشاهده)
زمینه: ارتباط میان محیط فیزیکی و جو روانشناختی مدرسه، می‌تواند تأثیرات بسیار گسترده‌ای بر عملکرد تحصیلی، رفتارها، احساسات و ارتباطات دانش‌آموزان داشته باشد. بنابراین، تحلیل ارتباط میان مدل توسعه فیزیکی مدارس و بهبود جو روانشناختی می‌تواند به طراحان و مدیران آموزشی کمک کند تا محیط‌های مناسبی برای رشد و توسعه دانش‌آموزان فراهم کنند. در انتها، مطرح است که اغلب در محیط‌های آموزشی ایران، الگوهای بومی و منطبق با شرایط جامعه محلی برای بهبود جو روانشناختی مدارس وجود ندارد، بنابراین نیاز به ایجاد یک الگوی بومی و مناسب برای بهبود جو روانشناختی مدارس احساس می‌شود.
هدف: هدف این مطالعه طراحی الگوی توسعه فیزیکی مدارس برای بهبود جو روانشناختی مدارس متوسطه دوم بود.
روش: در پژوهش حاضر از روش داده ­بنیاد استفاده شد. جامعه آماری پژوهش‌ حاضر را متخصصان، صاحب‌نظران و مدیران متخصص‌ مستقر در آموزش و پرورش ناحیه یک اهواز بود که‌ در زمینه‌ توسعه فیزیکی مدارس فعالیت‌ داشتند. حجم‌ نمونه‌ مشتمل‌ بر ١٦ نفر بود که‌ با روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ­ها مصاحبه عمیق نیمه­ ساختاریافته بود. به‌ منظور تجزیه‌ و تحلیل‌ داده ها پس‌ از مکتوب کردن مصاحبه‌ها، داده های‌ جمع ­آوری‌ شده به‌ کمک‌ کدگذاری‌ واکاوی‌ شد و طبقه‌بندی‌ طی‌ سه‌ مرحله‌ کدگذاری‌ باز، محوری و انتخابی انجام شد.
یافته­ ها: الگوی‌ مستخرج از تجزیه‌ و تحلیل‌ یافته‌های‌ پژوهش‌ در بخش‌ کدگذاری‌ انتخابی‌ در قالب‌ شش‌ مقوله‌ اصلی‌ و 13 مقوله‌ فرعی‌ طراحی‌ شد. چهار مقوله معماری و طراحی محیط، ایمنی، فضاهای مسقف، فضاهای باز، شرایط‌ علّی‌ اثرگذار بر پدیده محوری شناسایی شد. دو مقوله‌ در مورد شرایط‌ زمینه‌ای‌ برای‌ ایجاد پدیده مورد مطالعه‌ ایجاد شد و چهار مؤلفه فرهنگ مدرسه، ارتباط و مشارکت اجتماعی، منابع انسانی و محیط عاطفی به عنوان مداخله ­گر شناسایی شد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد برای بهبود جو روانی مدارس، طراحی فضای فیزیکی محیط درونی که در رأس آن ­ها کلاس درس است، نیاز به توجه در طراحی است. براساس نتایج این مطالعه می ­توان پیشنهاد کرد که مدیران آموزش وپرورش به ویژه بخش نوسازی مدارس به مسئله محیط فیزیکی مدارس متناسب با سن دانش­ آموزان توجه ویژه ­ای داشته باشد و معماری ساختمان ­ها و فضاهای هر مقطع تحصیلی را متناسب با روحیات، سن، علایق دانش­ آموزان طراحی نمایند.
متن کامل [PDF 995 kb]   (49 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/5/12 | پذیرش: 1402/7/15 | انتشار: 1403/2/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)