پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 130 - ( زمستان 1402(دی)، 1402 )                   جلد 22 شماره 130 صفحات 1990-1971 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

RahimiAsill M, Zahrakar K, Mohsenzadeh F. (2023). Comparing the effectiveness of choice theory and transactional analysis on girls students' academic procrastination. Journal of Psychological Science. 22(130), 1971-1990. doi:10.52547/JPS.22.130.1971
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2117-fa.html
رحیمی اصیل مهوش، زهراکار کیانوش، محسن زاده فرشاد. مقایسۀ اثربخشی آموزش مبتنی بر نظریۀ انتخاب و تحلیل رفتار متقابل بر اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان دختر مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (130) :1990-1971 10.52547/JPS.22.130.1971

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2117-fa.html


استاد، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، dr-zahrakar@gmail.com
چکیده:   (331 مشاهده)
زمینه: یکی از شایع‌ترین مشکلات در سطوح مختلف تحصیلی به ویژه در دورۀ نوجوانی، اهمال‌کاری تحصیلی است. اهمال‌کاری از مهم‌ترین علل عدم موفقیت دانش‌آموزان در یادگیری و دستیابی به پیشرفت تحصیلی است. مداخله‌های آموزشی مبتنی بر نظریۀ انتخاب و تحلیل رفتار متقابل دو نوع مداخلۀ متفاوت هستند که به ترتیب بر عوامل درونی و بین­فردی تأکید می‌کنند و در مورد مقایسۀ اثربخشی آن‌ها بر اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان دختر، شکاف پژوهشی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسۀ اثربخشی آموزش‌های مبتنی بر نظریۀ انتخاب و تحلیل رفتار متقابل بر اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان دختر انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر، نیمه ­آزمایشی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه و پیگیری دو ماهه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانش­ آموزان دختر پایۀ نهم شهر کوه ­دشت در سال تحصیلی 1399- 1398 بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای 45 نفر انتخاب شده و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری (دو گروه آزمایش: نظریۀ انتخاب و تحلیل رفتار متقابل و یک گروه گواه) جایگزین شدند. به منظور جمع‌آوری اطلاعات از مقیاس ارزیابی اهمال ­کاری تحصیلی- نسخۀ دانش ­آموز (سولومون و راثبلوم، 1984) استفاده شد. همچنین برنامه‌های آموزشی مبتنی بر نظریۀ انتخاب (نیکبخت و همکاران، 1392؛ گلاسر، 1999) و مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل (استوارت و جونز، 2009) در هشت جلسه به ترتیب بر روی گروه‌های آزمایش اول و دوم اجرا شد. همچنین داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر با بهره‌گیری از نرم‌افزار SPSS-23 تحلیل شدند.
یافته­ ها: یافته‌ها نشان داد که هر دو آموزش مبتنی بر نظریۀ انتخاب و تحلیل رفتار متقابل (به ترتیب با اندازه اثر 0/870 و 0/721) بر اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایۀ نهم تأثیر معنی‌دار و پایداری داشتند. (0/001 ≥P). هم‌چنین نتایج مقایسه مداخله‌ها در آزمون تعقیبی بنفرونی نیز نشان داد که اثربخشی آموزش مبتنی بر نظریۀ انتخاب بر کاهش اهمال‌کاری تحصیلی بیشتر از تحلیل رفتار متقابل بود (0/001 ≥P).
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج به دست آمده به نظر می‌رسد، مداخلات آموزشی مبتنی بر نظریۀ انتخاب و تحلیل رفتار متقابل بر کاهش اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان دختر مؤثر بودند، اما برنامۀ آموزش مبتنی بر نظریۀ انتخاب به دلیل افزایش دادن خودباوری تحصیلی و بهبود مهارت‌های فراشناختی دانش‌آموزان اثربخشی بیشتری دارد، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود مشاوران مدارس بیشتر از این روش آموزشی برای کاهش اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان استفاده کنند.

 
متن کامل [PDF 1226 kb]   (282 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/14 | پذیرش: 1402/7/20 | انتشار: 1402/9/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)