پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 135 - ( بهار 1403(خرداد)، 1403 )                   جلد 23 شماره 135 صفحات 572-557 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavanaye Nanekaran S, Eyni S. (2024). Comparison of psychological well- being, cognitive-emotional regulation and brain- behavioral system of middle school male and female students. Journal of Psychological Science. 23(135), 557-572. doi:10.52547/JPS.23.135.557
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2132-fa.html
توانای ننه کران سعیده، عینی ساناز. مقایسه بهزیستی روانشناختی، تنظیم شناختی-هیجانی و سیستم مغزی-رفتاری دانش آموزان دختر و پسر متوسطه اول مجله علوم روانشناختی 1403; 23 (135) :572-557 10.52547/JPS.23.135.557

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2132-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. ، S.Eyni@uok.ac.ir
چکیده:   (126 مشاهده)
زمینه: بسیاری از رفتارهای پرخطر دوران نوجوانی ناشی از اغتشاشات­ هیجانی حاصل از تحولات دوران بلوغ است. سلامت ­روانی دانش آموزان در آستانه بلوغ، ارتباط مستقیمی با عملکرد تحصیلی و فردی-اجتماعی دارد. علاوه بر آن، دختران و پسران در زمینه ادراک، شناخت، حافظه و عملکردهای عصبی تفاوت‌های جنسیتی آشکاری دارند. این تفاوت‌ها ممکن است به عوامل مختلف ژنتیکی، هورمونی و محیطی نسبت داده شود. با این حال، نتایج پژوهش‌های پیشین در این زمینه ناهماهنگ و ناکافی است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه بهزیستی ­روانشناختی، تنظیم ­شناختی-هیجانی و سیستم­  مغزی-رفتاری دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع تحصیلی متوسطه اول در شهر حویق انجام شد.
روش: روش مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی از نوع علّی-مقایسه‌ای بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه اول مدارس آموزش­ و ­پرورش منطقه حویق (شهرستان تالش) در سال تحصیلی 1402- 4011 بودند که به روش نمونه‌گیری داوطلبانه و در دسترس، به تعداد هر گروه 50 نفر، انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های بهزیستی ­روانشناختی (ریف، 1989)، تنظیم شناختی-هیجانی (گارنفسکی و همکاران، 2001) و سیستم‌های ­مغزی-رفتاری (کارور و وایت، 1994) استفاده شد که با آزمون­  آماری تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) در نرم ­افزار SPSS-24 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد تفاوت­ آماری معناداری بین دانش‌آموزان دختر و پسر در نمرات بهزیستی‌روانشناختی (82/12 =F و 01/0 >P)، تنظیم ­ شناختی-هیجانی ­مثبت (88/34 =F و 01/0 >P)، تنظیم ­ شناختی-هیجانی ­منفی (97/24 =F و 01/0 >P)، سیستم ­بازداری­ رفتاری (62/14 =F و 01/0 >P) و سیستم فعال‌سازی ­رفتاری (16/9 =F و 01/0 >P) وجود دارد.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر؛ تفاوت دو جنس در بهزیستی­ روانشناختی، تنظیم­ شناختی هیجانی و سیستم مغزی رفتاری، می‌تواند باعث عملکرد و مواجهه متفاوت دانش‌آموزان دختر و پسر در مقابله با مشکلات دوران نوجوانی و بلوغ شود.
متن کامل [PDF 1239 kb]   (79 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/5/25 | پذیرش: 1402/7/29 | انتشار: 1403/2/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)