پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 129 - ( پاییز 1402(آذر)، 1402 )                   جلد 22 شماره 129 صفحات 1800-1783 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tajikesmaeali H. (2023). Comparison of the effectiveness of participation in cognitive and metacognitive exercises on elementary students' team working. Journal of Psychological Science. 22(129), 1783-1800. doi:10.52547/JPS.22.129.1783
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2206-fa.html
تاجیک اسماعیلی حسینعلی. مقایسه اثربخشی مشارکت در تمرین‌های شناختی و فراشناختی بر روحیه کارگروهی دانش آموزان ابتدایی مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (129) :1800-1783 10.52547/JPS.22.129.1783

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2206-fa.html


استادیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. ، dutismm@gmail.com
چکیده:   (364 مشاهده)
 زمینه: ارتقای روحیه کارگروهی، یکی از مهم ­ترین اهداف نظام ­های تربیتی است. از طرفی از راهبردهای شناختی و فراشناختی به­ عنوان یکی از فنون پرکاربرد در شیوه ­های تربیتی یاد می ­شود. علی­رغم اهمیت تقویت روحیه کارگروهی در دانش­ آموزان و تأکیدات چندجانبه در اسناد بالادستی تاکنون مطالعه­ ای به بررسی تأثیر راهبردهای شناختی و فراشناختی بر روحیه کارگروهی دانش­ آموزان نپرداخته است.
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی راهبردهای شناختی و فراشناختی بر روحیه کارگروهی دانش­آموزان ابتدایی بود.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش ­آزمون پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان ابتدایی پسر شهرستان ملارد در سال 1401-1402 بود. برای انتخاب نمونه با استفاده از شیوه در دسترس، تعداد 15 دانش ­آموز برای هر گروه انتخاب شد و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه گمارده شدند (در مجموع 45 نفر). برای سنجش روحیه کارگروهی از پرسشنامه کارگروهی لنچیونی (2004) استفاده شد. همچنین پروتکل آموزشی برگرفته از سیف (1395) در 10 جلسه 60 دقیقه ­ای برای دانش ­آموزان دو گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه مداخله خاصی دریافت نکرد. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم ­افزار SPSS نسخه 26 انجام شد.
یافته ­ها: یافته ­ها در مطالعه حاضر نشان داد که تأثیر هر دو مداخله راهبردهای شناختی و فراشناختی در تمام خرده مقیاس­ های روحیه کارگروهی مورد تأیید است (05/0 >p). با مروری بر اندازه ­های اثر برآورد شده نتایج نشان داد بیشترین تأثیر بر مؤلفه تعهد با اندازه اثر 87/0 و پس از آن بر مؤلفه مسئولیت­پذیری با اندازه اثر 75/0 داشته است.
نتیجه‌گیری: مقایسه آموزش­ ها نشان داد که اثربخشی راهبردهای فراشناختی بر روحیه کارگروهی به ­طورمعناداری بیش از مداخله راهبردهای شناختی بود و براساس این نتایج می­توان استنباط کرد که مداخلات فراشناختی و همچنین شناختی، ظرفیت اثربخشی برای ارتقای روحیه کارگروهی در دانش­ آموزان را دارد و کارشناسان حوزه تربیت، مشاوران و روانشناسان تحصیلی می ­توانند برای ارتقای سطح روحیه کارگروهی دانش­ آموزان از این مداخلات استفاده نمایند.
متن کامل [PDF 1174 kb]   (269 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/26 | پذیرش: 1402/8/28 | انتشار: 1402/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)