پیام خود را بنویسید
دوره 19، شماره 93 - ( پاییز 1399(آذر) 1399 )                   جلد 19 شماره 93 صفحات 1058-1049 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amouzadeh F, honarmand P, Rahimzadeh M, Gharayagh zandi H, Rostami R. (2020). The impact of fifa on the ADHD symptoms in students with ADHD. Journal of Psychological Science. 19(93), 1049-1058.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-767-fa.html
عموزاده فرشته، هنرمند پیمان، رحیم زاده مهدی، غرایاق زندی حسن، رستمی رضا. اثربخشی بازی فیفا بر علائم بیش فعالی / نقص توجه در دانش آموزان مبتلابه بیش فعالی / نقص توجه مجله علوم روانشناختی 1399; 19 (93) :1058-1049

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-767-fa.html


دانشگاه تهران ، zamouzadeh@yahoo.com
چکیده:   (3929 مشاهده)
زمینه: پژوهش‌های زیادی در زمینه ­ی تأثیر عوامل مختلف ازجمله انواع بازی بر کارکردهای اجرایی، عوامل شناختی و درنتیجه سلامت­روان دانش ­آموزان بیش‌فعال انجام‌شده است اما مسئله اساسی این است که آیا بازی ویدئویی مثل فیفا می‌تواند بر علائم بیش­ فعالی / نقص توجه مؤثر باشند؟ هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی بازی فیفا بر علائم بیش­فعالی / نقص توجه در دانش­ آموزان مبتلابه اختلال بیش­ فعالی / نقص توجه انجام شد. روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر 76 نفر دانش‌آموز مبتلابه اختلال بیش ­فعالی همراه با نقص توجه بود. که تعداد 32 دانش‌آموز به شکل تصادفی انتخاب‌شده و بر اساس سن و جنس و نتایج پیش‌آزمون که به‌وسیله ابزار مقیاس درجه‌بندی کانرز فرم والدین (1999) و سوانسون (1980) انجام شد، به دو گروه 16 نفری کنترل و آزمایش تقسیم شدند و گروه آزمایش در گروه‌های 4 نفری به مدت 11 هفته متوالی و هفته‌ای یک جلسه 60 تا 90 دقیقه‌ای به انجام بازی فیفا پرداختند. پس از 11 هفته بازی فیفا در گروه آزمایش، هر گروه به‌طور مجدد مورد بررسی قرار گرفت. این بررسی همانند پیش‌آزمون انجام شد. پس از دو هفته یک آزمون پیگیری انجام شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس مرکب و آزمون تعقیبی بنفرونی استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که انجام بازی فیفا تأثیر معناداری بر کاهش علائم بیش­ فعالی / نقص توجه در دانش‌آموزان میتلا به بیش­ فعالی/ نقص توجه داشت (0/05>p). نتیجه­ گیری: با توجه به تأثیر مثبت بازی فیفا 2018 بر علائم بیش ­فعالی / نقص توجه در دانش‌آموزان مبتلابه بیش­ فعالی / نقص توجه پیشنهاد می­ شود از بازی فیفا برای کاهش علائم بیش­ فعالی / نقص توجه استفاده شود.
متن کامل [PDF 628 kb]   (755 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/12 | پذیرش: 1399/2/31 | انتشار: 1399/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)