دوره 23، شماره 134 - ( بهار 1403(اردیبهشت)، 1403 )                   جلد 23 شماره 134 صفحات 468-451 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشیار، گروه جامعه شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاداسلامی، رودهن، ایران. ، khalil_mirzaee@iau.ac.ir
چکیده:   (177 مشاهده)
زمینه: اولین آموزش دهنده و ایجاد کنندۀ یک نسل آگاه و برخوردار از علم برای فراهم نمودن زمینه‌های پیشرفت و توسعه در یک کشور و یک جامعه، زنان هستند. بنابراین کافی است که پیشرفت و توسعه زنان یک جامعه را برابر با پیشرفت و توسعه آن کشور نیز بدانیم. مرور مطالعات پیشین نشان داد در مورد فراتحلیل روانشناختی مطالعات زنانگی و توسعه اجتماعی در ایران، شکاف پژوهشی وجود دارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل (ترکیب) مطالعات انجام شده در حوزۀ زنانگی و توسعه انجام شد.
روش: روش مورد استفاده در پژوهش حاضر، روش فراتحلیل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی مطالعات در دسترس و مرتبط بود که در فاصلۀ سال‌های 1385 تا 1401 در ایران و به زبان فارسی به صورت مقالۀ علمی منتشر شده بودند. پس از بررسی ملاک­های ورود و خروج، 55 اندازه اثر از 17 مطالعه دارای شرایط فراتحلیل، به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل حساسیت، نمودار قیفی، مدل‌های تصادفی و تحلیل ناهمگنی با استفاده از نرم‌افزار 2CMA استفاده شد.
یافته ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که میزان اندازۀ اثر ترکیبی برای مدل تصادفی (مدل انتخاب شده برای این فراتحلیل) برابر با 0/497 به دست آمد که از لحاظ آماری معنادار بود (0/001>p). اندازۀ اثر به دست آمده از مطالعات طبق جدول تفسیر اندازه کوهن، متوسط محاسبه شد. همچنین با در نظر گرفتن توسعه اجتماعی به عنوان متغیر تعدیل­ کننده، این ضریب 603/0 محاسبه شد که در سطح ( 0/001 >p) معنادار بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده در مطالعۀ حاضر، بیشترین اندازۀ اثر ترکیبی مربوط به توسعۀ اجتماعی و کمترین آن مربوط به توسعۀ اقتصادی بود. علی‌رغم این که 50 درصد نیروهای بالقوه در هر جامعه‌ای را زنان تشکیل می‌دهند، اما زنان ایرانی به دلیل مسئولیت‌های خانه‌داری و محدودیت‌های موجود در جامعه، تأثیر متوسطی در توسعه دارند.
متن کامل [PDF 1276 kb]   (76 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/22 | پذیرش: 1402/6/20 | انتشار: 1403/1/8

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.