دوره 23، شماره 135 - ( بهار 1403(خرداد)، 1403 )                   جلد 23 شماره 135 صفحات 640-625 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، a-khosh@sbu.ac.ir
چکیده:   (184 مشاهده)
زمینه: با بررسی ­های انجام شده مشخص شد که تاکنون مطالعه ­ای با رویکرد مدل ­سازی معادلات ساختاری اثر خودکارآمدی تحصیلی بر خودراهبری یادگیری نوجوانان در دوران قرنطینه را مورد بررسی قرار نداده است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل معادلات ساختاری اثر خودکارآمدی تحصیلی بر خودراهبری یادگیری نوجوانان در دوران قرنطینه می‌باشد.
روش: روش پژوهش کمی توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد. در پژوهش حاضر نمونۀ آماری با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی در نظر گرفته شده‌اند، که تعداد 300 نفر از نوجوانان (دختر) نیمه‌اول متوسطه، پایه نهم شهر تهران به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند، که از این تعداد افراد در نظر گرفته شده تعداد 284 پرسشنامه قابل تجزیه و تحلیل و عاری از هرگونه اخلال به مرحله بررسی تجزیه و تحلیل آماری رسیده‌اند، همچنین از پرسشنامه‌های خودکارآمدی تحصیلی توسط مک ایلروی و بانتینگ (۲۰۰۱)، پرسشنامه خودراهبری یادگیری توسط فیشر، کینگ و تاگو (2001) جهت جمع ­آوری داده ­ها استفاده شد.
یافته ­ها: در نهایت بر اساس یافته‌های تحقیق مشاهده ‌شد که خودکارآمدی تحصیلی بر خودراهبری یادگیری نوجوانان در دوران قرنطینه با مقدار (0001/0 =Sig، 346/12 =t) و ضریب تأثیر (793/0 =β) اثر مثبت معناداری دارد، همچنین مدل ارتباطی تحقیق دارای برازش لازم می‌باشد.
نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌شود؛ با شرکت فعال دانش‌آموزان در یادگیری، روبه ­رو شدن با تجارب چالش‌انگیز در یادگیری، جبران سریع اشتباهات، انگیزش بیشتر برای یادگیری، استفاده از راهبردهای مختلف در یادگیری توسط معلمین باعث افزایش خودراهبری یادگیری در دانش ­آموزان شوند.
متن کامل [PDF 1100 kb]   (71 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/6/11 | پذیرش: 1402/8/15 | انتشار: 1403/2/4

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.